מערכת הביופילטר בכפר-סבא

לשם בחינת ההיתכנות של תכנון עירוני רגיש מים בישראל והשבת מי נגר עירוני במיוחד, הוקם בכפר-סבא מתקן ביופילטר ראשון מסוגו בארץ. מערכת החלוץ מוקמה בפארק העוטף את "השכונה הירוקה" החדשה שמוקמת בצפון-מערב העיר, כ-17 ק"מ צפונית-מזרחית לתל אביב. לרווחת התושבים, המערכת הוקמה במופע נופי של אמפיתאטרון בשטח של 1500 מ"ר, המהווה מוקד לאירועים קהילתיים.

מערכת ייחודית זו תוכננה לקלוט, לטהר ולהחדיר מי נגר עירוני במשך העונה הרטובה בחורף, יחד עם בחינת טיפול במי תהום מזוהמים במשך העונה היבשה. כלומר, מערכת הביופילטר נבחנת כמערכת דו-שימושית (חורף/קיץ).בנוסף לכך, הפרויקט בוחן אפשרויות שונות של שיטות החדרה.

הטכנולוגיה הנבחנה בפרויקט פותחה על ידי אוניברסיטת מונאש באוסטרליה, ונבחנות בכפר-סבא לצרכים ולתנאים מקומיים. בחינה זו, יחד עם תכניות הדגמה נוספות המתקיימות בבת-ים וברמלה, יעניקו את בסיס הידע והניסיון הדרושים ליצירת רגולציה שתקדם הטמעה לאומית של גישת ערים רגישות מים בישראל.

טקסט / קרדיט תמונה

טקסט / קרדיט תמונה

שטח הביופילטר הוא 87 מ"ר והוא בנוי כמצע המנותק באמצעות יריעת איטום וכולל חמש שכבות של מצעי סינון וטיהור בעומק כולל של 1.2 מטר. השכבה התחתונה מיועדת להיות רוויה באופן קבוע ובה נעשה שימוש בתוסף של מקור פחמן צלולוזי, וזאת כדי לאפשר דינטריפיקציה מייטבית (הרחקת חנקה). השכבה העליונה בביופילטר היא שכבת חול-קרקע (באספקה מקומית) מנוקזת אשר תומכת בצמחייה הייחודית ומאפשרת תהליכי פירוק מזהמים תלויי חמצן. מערכת הביופילטר כוללת 12 סוגים שונים של צמחים, כאשר 50% מהם הם מינים אוסטרליים שהוכיחו יעילות גבוהה בהרחקת מזהמים תוך שמירת יכולת סינון גבוהה של המערכת (מניעת סתימות).

קצב החלחול הוא בין 300 ל400 מ"מ בשעה.

מערכת הביופילטר / קרדיט לאיור

נגר-עילי עירוני זורם לפני שטח הביופילטר באמצעות כוח המשיכה. ובחורף, מי בארות מזוהמים נשאבים מהאקוופר. המים המזוהמים מסתננים תוך כדי מעבר דרך מערך של צמחים ומצעים, כאשר המזהמים מורחקים ע"י מספר תהליכים ביו-פיסיקליים. המערכת יעילה בהרחקה של מצקים מרחפים, מתכות כבדות, נוטריינטים (חנקן וזרחן) ושמנים.

המים המטופלים נאספים בצינורות מחוררים הממוקמים בתחתית הביופילטר, מים אשר מנותבים בהמשך למערך באר ההחדרה.

לקריאה והורדת הקובץ המלא:

  BiofilterSystem-KfarSaba.pdf

גלריית תמונות

מיקום הפרוייקט בכפר-סבא

 לחץ לניווט